Bekkenpijn

Bekkenpijn komt zowel voor bij vrouwen als mannen. Vaak is er sprake van stuitpijn waardoor zitten vervelend is. Vaak blijkt dat deze mensen, in hun verleden, ooit flink op hun stuit gevallen  zijn.

Bekkenpijn rondom zwangerschap en bevalling, na een ongeluk of een fysiek trauma.
Bij vrouwen is er vaak een relatie met een zwangerschap. De klachten ontstaan voor, tijdens of na de bevalling. Een ongeluk of trauma kan ook de veroorzaker zijn van bekkenpijn. Het is niet altijd duidelijk dat het over bekkenpijn gaat.

• lage rugpijn
  • moeite met langer zitten
  • problemen met staan
  • slecht lopen (oa waggelgang)
  • ongemakkelijk liggen waardoor slaapproblemen
  • stuitpijn
  • pijn in het rond het schaambot

Er kan een koppeling zijn met knie-, heup-,  en rugklachten. Er is vaak sprake van een verstoring van het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Kracht, uithouding, coördinatie en lengte van de spieren spelen hierbij een rol.
Daarnaast zijn klachten over het bekken vaak gekoppeld aan urineverlies en pijn bij het vrijen.

Ook mannen kunnen bekkenproblemen hebben als gevolg van een ongeluk of trauma.. Ook bij mannen kunnen bekkenklachten gekoppeld zijn aan klachten in de knie, heup of rug.

Bekkenpijn op basis van een dysfunctie van de bekkenbodem
Bekkenpijn op basis van overbelasting: fysiek (als ze veel zwaar werk moeten doen) of psychisch (bij stress, angst, druk). In beide gevallen kan een te strakke bekkenbodem de oorzaak zijn. Niet zelden komen de klachten voor bij perfectionisten en strevers. Ook langdurige blaas- en prostaatproblemen kunnen leiden tot bekkenpijn. In een aantal gevallen zijn triggerpoints in buik en bodem verantwoordelijk voor pijn in en rond het bekken. Een triggerpoint is een hyperirritant punt in een strakke streng in een spier met een karakteristieke pijnuitstraling met mogelijk bewegingsbeperkingen of vegetatieve reacties tot gevolg.

Pijnlocaties

• de bekkenbodembodem
  • het perineum
  • de vagina
  • de penis
  • de ballen
  • de liezen
  • de onderbuik
  • de stuit
  • de anus.

Behandeling bekkenpijn
Bekkenpijn rond zwangerschap: adviezen voor in het dagelijks leven betreffende staan, lopen, zitten, tillen, draaien, kind verzorgen etc. Oefeningen om de symmetrie van het bekken te herstellen waarna de stabiliteit kan worden opgebouwd. In geval van stuitproblemen zal een uitwendige mobilisatietechniek worden toegepast. Indien dit niet succesvol blijkt wordt er mogelijk over gegaan tot een inwendige behandeling van de stuit.

Bekkenpijn als gevolg van een functiestoornis van de bekkenbodem: naast adviezen en tips zullen die structuren behandeld worden die mogelijk verantwoordelijk zijn voor de pijn. Dit kunnen ook triggerpoints zijn in en buiten de bekkenbodem.
Het uitdoven van die triggerpoints middels speciale technieken en rekoefeningen, in combinatie met het zorgen voor herstel van de balans tussen belasting en belastbaarheid, met lokaal aandacht voor aan- en ontspanning van de bekkenbodem, is essentieel.

Privacy policy

Bekijken